25 listopada – Dzień Kolejarza i Dzień Tramwajarza

Czy wiecie, że dziś obchodzimy Dzień Kolejarza i Dzień Tramwajarza? I jaki ma to związek z Zimozielonym Ogrodem? Otóż ma, i to niebagatelny. Ale o tym za chwilę.

W 1908 roku w Warszawie uruchomiono pierwszą linię tramwaju elektrycznego. Tramwaje konne jeździły w stolicy już dużo wcześniej. Co ciekawe, wraz z uruchomieniem elektrycznego zasilania tramwajów rozpoczęto prace na planowaniem elektrycznych lekkich kolei dojazdowych (z ang. light railway), które miały połączyć centrum Warszawy z miejscowościami położonymi na przedmieściach stolicy. Już w 1912 roku wydano koncesję na budowę takiej kolejki z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego. I Wojna Światowa odwlekła nieco te plany. Ale już po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1922 roku powołano Spółkę Akcyjną “Elektryczne Koleje Dojazdowe”, która miała realizować to zadanie. Pomimo wielu przeszkód i kosztów inwestycji w 1925 roku rozpoczęto budowę linii kolejki EKD z Warszawy, przez Pruszków i powstającą wówczas Podkowę Leśną aż do Grodziska Mazowieckiego. Pierwsza elektryczna kolejka wyjechała na tę trasę w 1927 roku. Początkowa stacja kolejki EKD mieściła się wówczas na rogu ulic Marszałkowskiej i Nowogrodzkiej. Kolejka jeździła wówczas ulicami stolicy, zupełnie jak tramwaj. A i ówczesne angielskie wagony z wyglądu także przypominały tramwaj. Warto wspomnieć, że była to pierwsza na ziemiach polskich zelektryfikowana linia kolei.

PIERWSZE ANGIELSKIE SKŁADY ELEKTRYCZNEJ KOLEI DOJAZDOWEJ – ULICA NOWOGRODZKA W WARSZAWIE

Nie będę dziś pisał o historii Elektrycznej Kolei Dojazdowej, której nazwę po II Wojnie Światowej zmieniono na Warszawską Kolej Dojazdową, a którą pieszczotliwie do dziś nazywamy “kolejką”.  Znajdziecie ją TUTAJ. Warto jednak wspomnieć, że w 1975 roku angielskie wagony zastąpiono nowymi składami wyprodukowanymi we wrocławskim PaFaWag-u. Kolejna zmiana taboru miała miejsce w latach 2012-2016.

SKŁADY WKD NA POCZĄTKU LAT 70-TYCH XX WIEKU

Dlaczego linia ta jest tak ważna? Otóż połączyła ona serce stolicy z rozwijającymi się w ogromnym tempie miastami i miasteczkami tzw. Pasma Zachodniego. To również dzięki kolejce powstawały kolejne miasta-ogrody takie jak Podkowa Leśna, Milanówek czy Komorów. Linia przebiega również przez kilka innych miast (Warszawa, Pruszków, Grodzisk Mazowiecki) czy gmin (Michałowice, Brwinów). Dzięki kursującej w szczycie co 10 minut kolejce mieszkańcy mają łatwy i szybki dojazd do wielu miejsc zarówno w stolicy jak i na jej południowo-zachodnich przedmieściach. Dla nas to bardzo ważna linia! Nowoczesna, punktualna, ale z prawie wiekową już tradycją.

NAJNOWSZE SKŁADY WKD

Gdyby nie miasta – ogrody i ich wspaniała roślinność, gdyby nie inspiracje i wzorce z nich czerpane nie byłoby pewnie dziś mojego ogrodu. No i nie byłoby portalu “Zimozielony ogród”.

Wszystkim kolejarzom i tramwajarzom życzę nieustannego spełniania marzeń! I zadowolenia z Waszej jakże odpowiedzialnej pracy. Dziękuję za Wasz trud!

Pamiętajmy również, że do Podkowy czy do Komorowa jeździmy kolejką WKD, a nie pociągiem WKD.

Serdecznie zapraszam do codziennych odwiedzin portalu.

Zdjęcia w niniejszym poście pochodzą z Internetu (głównie Facecook).

2
Dodaj komentarz

avatar
1 Wątki komentarzy
1 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Najpopularniejszy komentarz
Najciekawszy wątek komentarzy
2 Autorzy komentarzy
Andrzej ZawadzkiŁucja-Maria Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
Powiadom o
Łucja-Maria
Gość
Łucja-Maria

Dołączam się do życzeń dla wszystkich kolejarzy i tramwajarzy.
Niesamowite, ta historia liczy już sto lat!!!!
Serdecznie pozdrawiam:)